Jak se zúčastnit?
1
Máš nápad nebo projekt? Super!
Ať už máš hotový prototyp, rešerši nebo jenom chuť něco změnit, přihlas se. Tvůj projekt uvidí lidé z univerzit i firem, dostaneš zpětnou vazbu, nové nápady a možná i nabídku ke spolupráci. Stačí mít směr a chuť tvořit.
2
Přihlas se online
Vyplníš jednoduchý formulář – popíšeš, o čem projekt je, a uvedeš školního garanta. Přihlášku najdeš níže na stránce. Máš to za pár minut.
3
Popiš svůj projekt na plakát
To nejdůležitější o projektu popiš na jednoduchém plakátu (posteru). Šablonu a návod najdeš níže na stránce.
4
Přijď na soutěžní den
Na soutěži budeš stát u svého plakátu. Připrav si pár vět, ve kterých projekt krátce představíš porotcům, až za tebou přijdou. Pak už budete diskutovat.
Než vyplníš přihlášku...
Než se pustíš do samotného vyplňování, doporučujeme ti projít si pár projektů z minulých ročníků. Získáš lepší představu o tom, jak vypadá dobrý projekt a jaké informace budeš do přihlášky potřebovat. Připrav si e-mail a telefonní číslo na kontaktní osobu z tvé školy (např. učitel nebo koordinátor soutěže)
Proč se zúčastnit jako žák ZŠ?
Odměny pro nejlepší
Odměny pro nejlepší
Lepší šance na přijetí na střední školu
Lepší šance na přijetí na střední školu
Kontakty a zpětná vazba
Kontakty a zpětná vazba
Užitek do budoucna
Užitek do budoucna
Proč se zúčastnit jako student SŠ a gymnázia?
Odměny pro nejlepší
Odměny pro nejlepší
Lepší šance na přijetí na střední školu
Lepší šance na přijetí na střední školu
Kontakty a zpětná vazba
Kontakty a zpětná vazba
Užitek do budoucna
Užitek do budoucna
Soutěžní obory a skupiny oborů
Ze seznamu soutěžních oborů vyber takový, do kterého tvůj projekt zapadá zcela nebo který mu je nejbližší. U multidisciplinárních projektů vyber obor podle toho, jaké metody při řešení převládají.
Seznam oborů vychází ze základních oborů Středoškolské odborné činnosti SOČ, který jsme mírně upravili.
Exaktní (formální) a informatické vědy (4)
Č. oboru a název
Matematika
Statistika
Informatika vědecká (algoritmy, AI modely, využití IT v jiných vědeckých oborech)
Fyzika
Přírodní a environmentální vědy (10)
Č. oboru a název
Chemie
Biologie
Geografie
Geologie
Zdravotnictví
Zemědělství
Potravinářství
Výživa
Lesní a vodní hospodářství
Ekologie
Technické a inženýrské vědy (9)
Č. oboru a název
Strojírenství
Technika
Hutnictví
Doprava
Elektrotechnika
Informatika užitá (aplikace, informační systémy, hry, ...),
Robotika
Telekomunikace
Stavebnictví (inženýrská složka staveb)
Společenské a humanitní vědy (15)
Č. oboru a název
Architektura (umělecko-kreativní složka)
Tvorba učebních pomůcek
Didaktické technologie
Ekonomika a řízení
Podnikání
Pedagogika
Psychologie
Sociologie
Problematika volného času
Turistika
Umění
Historie
Filozofie
Politologie
Ostatní humanitní a společenskovědní obory
Regionální rozšíření
Ve školním roce 2025/26 plánujeme uspořádat první celorepublikové finále a postupně zapojit další kraje napříč Českem. Do budoucna chceme soutěž propojit s prestižními mezinárodními festivaly a jednou se stát platformou pro mladé inovátory ze střední a východní Evropy.
Jak připravit soutěžní poster
Poster je tvoje hlavní vizitka – právě na něm budeš prezentovat celý svůj projekt odborné porotě. Měl by být přehledný, logicky členěný a vizuálně srozumitelný.
Co by na posteru rozhodně nemělo chybět:
1
Horní část (tzv. příčník)
Název projektu – Tvé jméno (nebo jména týmu) – Název školy
2
Cíle projektu
Co jsi chtěl/a řešit, vytvořit, vyzkoumat, zjistit, postavit?
3
Popis projektu
Co jsi dělal/a, jak jsi postupoval/a, co všechno projekt zahrnuje?
4
Závěry projektu
K čemu jsi dospěl/a, jaké jsou výsledky tvého snažení?
Rozměry a podklad pro poster
Na obrázku výše vidíš doporučené rozměry soutěžního „stánku“.
Skládá se ze tří částí:
- Střední část: 60 cm × 120 cm
- Boční křídla: 2 × 30 cm × 120 cm
- Horní panel (tzv. příčník): 73 cm × 24 cm (s bočními zářezy 4,5 cm pro uchycení bočních křídel)
Jak slepit a sestavit celý „stánek“
1. Tělo posteru (střední část a dvě křídla)
Rozvržení částí ze dvou desek
Pokud máš k dispozici dvě kartonové desky (120x80cm), vytvoř z první desky střední část - rozměr 120x60cm a z druhé desky vytvoř obě křídla 120x30cm. Zbytek 120x20cm použij na příčník (bude o 4cm menší, ale to ničemu nevadí).
Připevnění bočních křídel
Obě křídla přilep ke středové části z rubové strany lepicí páskou (ideálně textilní nebo papírovou). Mezi křídly a středovou částí ponech malou vůli, aby šla křídla stánku snadno ohnout dovnitř do tvaru písmena "U".
2. Horní příčník
Horní příčník nasaď na tělo posteru tak, ať zachytí křídla ve složené poloze. Pro větší pevnost stánku můžeš z rubové strany příčník přichytit ke křídlům lepicí páskou.
Kde sehnat podkladový karton?
Zde jsou dva typy na obchody, kde si můžeš vhodný karton objednat na internetu:
A pokud jsi z Pardubic, můžeš zajít třeba sem:
Tipy navíc
Na povrch posteru používej lepidlo v tyčince nebo oboustrannou pásku – nedělají vlny jako tekuté lepidlo.
Pokud chceš mít vše top, můžeš plakáty vytisknout na A4 a přesně je rozmístit podle náčrtu, nebo vytisknout na velkoformátové tiskárně a nalepit najednou.
Pro lepší přenášení si můžeš „stánek“ složit „naplocho“ a převázat provázkem. Nebo jej rozděl na části a slep až na místě.
Kritéria hodnocení projektů(0-30 bodů)
Kritéria jsme se snažili stanovit tak, aby dokázala spravedlivě porovnat kvalitu projektů napříč všemi obory. Technickým požadavkem bylo, aby porotce stihl ohodnotit jeden projekt do osmi minut - včetně zápisu hodnocení do systému. Jelikož porotci často hodnotí projekty z obou věkových kategorií - Středoškolák i Junior, vytvořili jsme pro obě kategorie pouze jedna společná kritéria. Předpokládáme, že projekty základních škol budou dosahovat maximálních hodnocení v některých z kritérií pouze zcela výjimečně.
Odborná kvalita projektu a vlastní přínos řešitele
Bodové hodnocení 1-20 bodů. Suveréně nejdůležitější kritérium. Pokud je projekt odborně skvělý, vše ostatní se dá naučit, opravit...
- Výjimečný (17-20 bodů): Výrazný originální přínos, výborně zvolená a provedená metodika, vysoký odborný dopad v soutěžním oboru nebo přesah do dalších oborů. Kritické myšlení, hluboká orientace v tématu, přesvědčivě doložené výsledky.
- Velmi silný (13-16 bodů): Jasný vlastní přínos, odborně podložený a dobře vysvětlený. Drobná zlepšení možná v ověření, analýze nebo argumentaci.
- Kvalitní (9-12 bodů): Dobrá odborná úroveň, vlastní přínos je dílčí nebo méně výrazný. Některé části vyžadují přesnější odůvodnění.
- Dobrá úroveň (5-8 bodů): Většina informací převzatá, přínos méně rozpoznatelný. Hloubka zpracování spíše základní, bez větších chyb.
- Rozvojová úroveň (1-4 body): Základní orientace v tématu, prvky přínosu zatím málo podložené. Silný potenciál dalšího rozvoje.
Kontrolní otázky:
- Je cíl projektu jasně definovaný a zdůvodněný?
- Je jasně identifikovatelný vlastní přínos řešitele?
- Je metodika vhodně zvolena a správně použita?
- Jsou tvrzení a výsledky odborně podloženy?
- Dokáže řešitel vysvětlit své postupy a limity?
- Má projekt měřitelný nebo praktický dopad?
Bonusové otázky:
- Souvisí projekt s reálnou potřebou nebo problémem?
- Je vidět potenciál dalšího využití či rozvoje?
Kvalita výstavního posteru - logická struktura informací, přehlednost, grafické zpracování
Bodové hodnocení 1-5 bodů. Poster je vizitkou celého projektu. Sledujeme, jak přehledně a kvalitně jsou informace vizuálně uspořádány. Zohledňuje se logika, čitelnost, grafická úroveň i účelnost vizuálních prvků.
- Výjimečný (5 bodů): Poster je velmi přehledný, logicky vystavěný a umožňuje rychle pochopit hlavní myšlenky projektu. Grafické zpracování je estetické, jednotné a profesionálně působící.
- Velmi silný (4 body): Informace jsou jasně uspořádány a čitelně provázány. Grafické prvky jsou kvalitní a podporují srozumitelnost prezentace.
- Kvalitní (3 body): Poster je strukturovaný srozumitelně a návštěvník se v něm snadno orientuje. Grafické zpracování je funkční, i když méně konzistentní nebo méně výrazné.
- Dobrá úroveň (2 body): Základní struktura je přehledná a návštěvníka vede správným směrem. Grafické zpracování je jednoduché, ale neruší a podporuje sdělení.
- Rozvojová úroveň (1 bod): Poster obsahuje všechny důležité informace v pochopitelném sledu. Grafické řešení je skromné, ale jasně ukazuje snahu o vizuální uspořádání.
Kontrolní otázky:
- Jsou hlavní myšlenky projektu jasně a logicky uspořádány?
- Lze obsah posteru snadno pochopit bez doprovodného vysvětlení?
- Jsou texty, obrázky, schémata, grafy a tabulky čitelné a vizuálně přehledné?
- Podporuje grafické zpracování srozumitelnost a celkový dojem projektu?
- Vzbuzuje poster profesionální a promyšlený dojem?
Prezentace projektu a vnitřní zaujetí autora
Bodové hodnocení 1-5 bodů. Připrav si pár úvodních vět, ve kterých představíš porotě nejdůležitější myšlenky svého projektu. Pak už to nech na volné diskusi. Ničeho se neboj, prezentuješ svoji práci, na které jsi strávil několik měsíců - tzn. téma znáš skutečně skvěle.
- Výjimečný (5 bodů): Vynikající, sebejistý a přirozený projev. Autor je pro téma prokazatelně zapálený, odpovídá pohotově a s přehledem.
- Velmi silný (4 body): Dobře strukturovaná, srozumitelná a zaujatá prezentace. Menší rezervy v plynulosti nebo argumentaci.
- Kvalitní (3 body): Prezentace je srozumitelná a dostatečná, zápal občas kolísá. Reakce na dotazy občas nejisté.
- Dobrá úroveň (2 body): Předání informací je spíše pasivní nebo málo přesvědčivé. Motivace není příliš patrná.
- Rozvojová úroveň (1 bod): Projev působí nejistě nebo málo strukturovaně. Zápal a nadšení zatím nedostatečně vyjádřené.
Kontrolní otázky:
- Je prezentace srozumitelná, logická a v přiměřené míře detailu?
- Dokáže autor přizpůsobit míru detailu publiku?
- Působí prezentace přirozeně?
- Projevuje autor o téma hluboký zájem a iniciativu?
- Reaguje jistě a věcně na otázky poroty?
